August-opgaven, historiemodul 1
(luce19hi123n)
Opgaver i forbindelse med læsningen af
forordet og indledningen:
a) Hvad er forfatternes argument(er) for at skrive
(endnu) en bog om besættelsestiden, og hvilken betydning har de forskellige
retninger, der beskrives af Kirchhoff for vores forståelse af fortiden?
Historikeren Hans Kirchhoff opdelte
besættelsestidens historie i retningerne, konsensus og konflikt, hvor konsensus
repræsenterede den ukritiske historieskrivning, hvor besættelsen sås som en
national befrielseskamp Danmark mod Tyskland. Konfliktsynspunktet fokuserede på
”de interne danske konflikter”, dvs., at befolkningen og institutioner
var delt i forhold til samarbejdspolitikken, man var for eller imod. Derudover
foregik der en klassekamp, der faldt ud til de besiddendes fordel.
Besættelsestiden er bl.a. blevet
set som en parentes i Danmarkshistorien, og det er dette syn forfatterne ønsker
at gøre op med. Deres ambition har været at skildre hele befolkningens historie
og ikke kun den københavnske elites og modstandsbevægelsen.
b) I indledningen finder I en række undersøgelsesspørgsmål, forfatterne har opstillet i forhold til besættelsestiden. Hvilke spørgsmål vil du formulere til emnet?
c) Forfatterne arbejder med en kontinuitetsteori, hvilken betydning har denne teori for vores forståelse af besættelsestiden?
Ved at inddrage hele det danske
samfund ”fra konge til bonde, fra industriherre til arbejder, fra Padborg
til Skagen, fra Blåvand til Bornholm” (Danmark besat, s. 22), ønsker
forfatterne at give den bedste perspektivrige
forklaring på besættelsestiden.
a) I skal præsentere indholdet af bogens
del I + del II visuelt i form af en planche, tegneserie (analog eller digital,
mm. I vælger selv væsentlige aspekter ud, og visualiserer disse til jeres
præsentation. I skal tage stilling til, hvilke dele af fortællingen I har valgt
at inddrage i jeres visualisering og argumentere for dette under
præsentationen.
Rationeringen og hamstringen op til
besættelsen, og Staunings tale til danskerne i 1939 om ”borgersind” og
”samfundsfølelse, kan relateres til Mette Fredriksens tale i starten af
Coronapandemien, hvor hun talte om ”samfundssind”.
Opgaver
i forbindelse med læsningen af kapitel 1 + kapitel 2 i bogen: ”Historieundervisning
- en fagmetodik”:
Vi har haft en Trump siddende som
præsident i USA, der brugte og bruger meget af den samme retorik, som Hitler
brugte.
Tiden op til og selve besættelsen,
kan gøres relatérbar for unge mennesker, ved at se på, hvad årsagen kunne være
til at Hitler kunne få så meget magt, og hvorfor vi nu ser mange
højreorienterede og fremmedfjendske partier dukke op rundt omkring i Europa.
b) Hvordan kan du involvere
eleverne i udvalgte dele af indholdet fra besættelsestiden? Her må du gerne
være konkret med hensyn til aktiviteter og indhold.
I forbindelse med et historieforløb om besættelsen, ville det være oplagt at tage en tur til Frihedsmuseet, som er et museum for Danmarks modstandskamp under besættelsen. Museet er underjordisk, så man går bogstaveligt under jorden for at tage på rejse i besættelsestidens Danmark.
c) Er der dele af indholdet fra den periode, som du har læst om, som det ikke ville give mening at arbejde med i skolen?
Umiddelbart ikke.
Jeg synes sagtens at man kan arbejde med
alle dele af besættelsen, men da tiden ikke er til det, vil nogle emner kun
blive berørt kort.
Kommentarer
Send en kommentar